Avgassystem

Avgassystem kan ju vara lit bökigt om man bygger tajt chassi och jag har byggt ett ganska så tajt chassi.

Systemet är ett rostfritt 2,5″ köpt på Biltema och innehåller 2 st ljuddämpare på var sida, 4 st totalt och det borde väl göra SFRO nöjd hoppas jag.
Slutrören hittade jag på en marknad tror det var på DragRacingmarknaden i Norrköping.
När man använder Jaguarbakaxel så blir det extra trångt, men lite konsultation med Lennart ”Salla” Sahlin som byggt en T-hot med Jaguarbakaxel så blev det så här, under diffen.
Upphängning blev i ett stag som stabiliserar länkarmarna till drivaxlarna.
Och bak så sitter upphängningen i vanliga gummibussningar. På den här bilden så är det små, jag bytte till den större modellen senare.
Avgassystemet hänger i prefabriserade plattjärn med plyuretan-bussningar och 10 mm rostfri stålstång som jag svetsat direkt i avgasröret.
Och så här blir det när karossen är på, men stötfångare och plåt under den ska dit också.

See you later alligator !!

Black Bettie del 4

Trucken börjar bli färdig lite lackering och montering är kvar, lite och lite det lär ju ta sin beskärda tid iaf.

Instrumentbrädan innan lack.
Den krämvita färgen har blivit lagd, färgen är RAL1013, en enkel krämvit färg utan konstigheter, ska vara lätt att bättra vid tillfälle.
Lite oranga detaljer piffar upp.
Även på utsidan börjar färgen vis åt vilket håll det lutar.
Hastighetsmätare och övriga mätare, instrumenttavlan har jag köpt här i Sverige förresten så att jag skulle få km-skala, kom inte ihåg vart däremot men det var uppifrån Umeå eller nåt sånt tror jag.
Här är skåpet innan lackering invändigt.
Och skåpet efter lackering. Den oranga färgen är också en RAL-färg med nummer 2001, så nu ska skåpet kläs innvändigt, elen dras och golvet monteras.

See you later alligator !

Torpedvägg

Hej, eftersom jag tror på bra viktfördelning så tänkte jag att då måste det vara bra att montera motor längre bak, om det inte var så att det kostar så jäkla mycket så hade jag monterat motor bak men en vettig växellåda var alldeles för dyr så fick det bli en dröm bara.

Ny torpedvägg, den 3:dje i ordningen, det blev ganska tajt med den bromslösning som jag hade tänkt mig.
Det kan man se på den här bilden, det är väl bara 10 mm mellan ventilkåpa och kanten på torpedväggen eftersom jag måste ha höga ventilkåpor för det sitter rull-vippor i toppen.
Och så här blev det inne i kupen med pedaler monterade.
Med motor monterad så ser man att det blir både låg montering av motor och bakom ”framaxeln” som bör påverka stabiliteten när man kör till det positiva.

See you later alligator.

Black Bettie del 3

Växlar med lite byggbilder på C10:an, där det blir lite hint om hur färgen kommer att bli, så det blir väl en del frågetecken ang. namnet Black Bettie men det ger sig väl när den kommer ut på vägen.

”Ny” rattstång blev det från någon okänd GM-bil, men jag tänkte att det skulle bli lättare att dra elen eftersom elsystemen som vi säljer har GM´s färgkodning.
Nytt golv bak i skåpet var väl ganska naturligt så man fick börja med att ta ut det gamla eftersom det var så ingrott med fett och damm, så när man lastade och stod på knä så var byxorna skitiga.
Det blev en jäkla hög med skruv och det var lite drygt att få bort dem.
Nya golvet i 19mm plywood, betsat och lackat, här ser det lite blankt ut men när det torkat så blir det halvmatt.
Huvgångjärnen nylackade och det ger en liten hint om vilken färg det blir på C10:an.
Handskfacks-luckan och rattstång lackad i en ytterligare färg. Tids nog så ska det väl bli en bild på den lackade karossen också så Ni får se färgschemat.
Vi har elsystem från 1995.00. Ni kan kolla in dem i våran webbshop

See you later alligator.

Säte.

Gjort fäste för sätena, undvek håltagning ; ) eftersom det ska vara en täckplåt som är dekorativ.

Gjorde iaf lite ”pressveck” i plåt biten fram.
Helhets-bild på säte och fäste, sätet är från en Jaguar, vet däremot inte vilken modell.
Den här sidoplåten är väldigt snygg tycker jag, har suttit i en Ford vet ej heller här vilken modell det är men gissar att det är någon gång från tidigare 50.
Fick även göra om sätesjusterings-armen så att man kunde skjuta sätet fram o bak, tidigare så tog den i sidoplåten.

Jag gör även kustom instrument-knoppar som är lite unika som finns att köpa i våran webb-shop.

See you later alligator !!

Hål är härligt

Tjena, det har ju blivit några hål på det här bygget så här ska jag visa några stödplåtar som jag gjort i kupen, tyvärr så kommer man väl inte se dem när bilen är färdig eftersom ryggstödet kommer dit och tanken kommer att skymma dem från bagaget, men det är kul att tillverka dem iaf.

Här börjar jag med att rita upp på kartong, förresten så hämtar jag kartong på tryckeriet här i Sollefteå, kartong som dom har på pallarna när dom får tryckpapper, bra och lagomt styvt.
En plåt hålborrad och en utan hål just nu.
Håltagning pågår.
Bägge plåtarna färdigborrade, ska vara 3 plåtar egentligen, men mittenplåten är rak så den ser väl inte lika rolig ut.
Efter att jag borrat hålen så gjorde jag en liten profilkant i falsmaskinen.
Sedan var det dax att falsa till en profilkant på hålen också, i skrivande stund kommer jag inte ihåg vad dom heter, men dom är lätt att jobba med och med en mutterdragare så går det ganska fort.
Och så här blev resultatet, jag har inte svetsat fast dom än men det blir bra när det är färdigt iaf. Här kan man även se mittenplåten.

See you later alligator !!

Plåtjobb

Den här veckan har verkligen varit blöt och grå, får väl försöka liva upp den med bilder från Studebakerbygget.

Dags att försöka få till ett golv, så man får väl börja med att passa in några plåtar som vi får pressa in spår i.
Här jobbar jag i en falsmaskin för att gör spår i golvet, jag har en manuell falsmaskin som man får veva för hand, men det funkar också, dom här plåtarna var så pass stora så jag fick ta hjälp av min fru som fick veva.
Sen fick jag prova in plåtarna mot växellådan, speciellt kanten fram som jag böjde till en radie på.
Här har jag även lagt in kardantunneln så man får ett grepp om passformen och hur det kommer att se ut framöver.

See you later alligator !!

Konstutställning

Jag var på konstutställning i söndags som ägde rum i Hammarstrand / Jämtland. Det var Allan Bergman som ställde ut sina otroligt fina teckningar, målningar och metallskulpturer. Allan är känd som en av skaparna av tidningen Lead News som är det tryckta bladet för Customklubben här i Sverige. Teckna och måla vet vi ju att han gör men för mig var det en överraskning att han också gjorde metall-skulpturer. Jag är ju ingen konstkritiker så jag låter bilderna tala för sig, jag bara lägger till lite kommentarer.

En fantastiskt fin och detaljerad Harley lowrider i real steel.
The Sleeping Beauty. En välgjord blyertsteckning med mycket känsla i.
Två stilstudier av en Mercury och en Chevy 51 tror jag, med en bra linjeföring.
Den här gruppen är väl ett uttryck för vad vi idag kall ”Lowbrow-art” som är en konstform som förekommer i Hot Rod och Kustom-kulturen.

See you later alligator !!

Black Bettie del 2

Som sagt så byggs det även på en paneltruck, Chevrolet 1962 som det har bytts en massa plåt och skiftat motor.

Ur men den gamla 6.2 dieseln med en, tror jag, sprucken topp.
Svetsa på ny skärmdel, som tur är så finns mycket som tur är så finns det bra med ekonomiplåt iaf.
Men till innerstrukturen valde jag att tillverka egna plåtbitar, för det blir dyrt med alla frakter från USA.
Till slut så blir det nåt iaf.
En del plåt så fick jag hjälp från Sollefteå Plåtslageri att göra, speciellt när det är lite längre plåtar.
Men det blir mycket papp-mallar och testande och en del blir till återvinning också.
Men allt är ju inte bara svetsning, det måste passas in annat också som motor t.ex.. Nu blir det en rak-sexa med en Th700r4 bakom och rak-sexan är inte vilken som helst, det är en 292cui största raka som Chevrolet har iaf, GMC gjorde en som var 302 cui men jag är osäker ifall det var en rak-sexa eller en V-sexa.

See you later alligator !

Ny webb-shop !!

Vi har flyttat våran blogg och gjort om våran webb-shop eftersom att vi kände att vi behövde fräsch upp den och att det samtidigt behövdes lägga till nya funktioner, så vi hoppas att Ni ska gilla den nya fronten med lite omdesignad text m.m.

See you later alligator !