Hål är härligt

Tjena, det har ju blivit några hål på det här bygget så här ska jag visa några stödplåtar som jag gjort i kupen, tyvärr så kommer man väl inte se dem när bilen är färdig eftersom ryggstödet kommer dit och tanken kommer att skymma dem från bagaget, men det är kul att tillverka dem iaf.

Här börjar jag med att rita upp på kartong, förresten så hämtar jag kartong på tryckeriet här i Sollefteå, kartong som dom har på pallarna när dom får tryckpapper, bra och lagomt styvt.
En plåt hålborrad och en utan hål just nu.
Håltagning pågår.
Bägge plåtarna färdigborrade, ska vara 3 plåtar egentligen, men mittenplåten är rak så den ser väl inte lika rolig ut.
Efter att jag borrat hålen så gjorde jag en liten profilkant i falsmaskinen.
Sedan var det dax att falsa till en profilkant på hålen också, i skrivande stund kommer jag inte ihåg vad dom heter, men dom är lätt att jobba med och med en mutterdragare så går det ganska fort.
Och så här blev resultatet, jag har inte svetsat fast dom än men det blir bra när det är färdigt iaf. Här kan man även se mittenplåten.

See you later alligator !!

Plåtjobb

Den här veckan har verkligen varit blöt och grå, får väl försöka liva upp den med bilder från Studebakerbygget.

Dags att försöka få till ett golv, så man får väl börja med att passa in några plåtar som vi får pressa in spår i.
Här jobbar jag i en falsmaskin för att gör spår i golvet, jag har en manuell falsmaskin som man får veva för hand, men det funkar också, dom här plåtarna var så pass stora så jag fick ta hjälp av min fru som fick veva.
Sen fick jag prova in plåtarna mot växellådan, speciellt kanten fram som jag böjde till en radie på.
Här har jag även lagt in kardantunneln så man får ett grepp om passformen och hur det kommer att se ut framöver.

See you later alligator !!

Konstutställning

Jag var på konstutställning i söndags som ägde rum i Hammarstrand / Jämtland. Det var Allan Bergman som ställde ut sina otroligt fina teckningar, målningar och metallskulpturer. Allan är känd som en av skaparna av tidningen Lead News som är det tryckta bladet för Customklubben här i Sverige. Teckna och måla vet vi ju att han gör men för mig var det en överraskning att han också gjorde metall-skulpturer. Jag är ju ingen konstkritiker så jag låter bilderna tala för sig, jag bara lägger till lite kommentarer.

En fantastiskt fin och detaljerad Harley lowrider i real steel.
The Sleeping Beauty. En välgjord blyertsteckning med mycket känsla i.
Två stilstudier av en Mercury och en Chevy 51 tror jag, med en bra linjeföring.
Den här gruppen är väl ett uttryck för vad vi idag kall ”Lowbrow-art” som är en konstform som förekommer i Hot Rod och Kustom-kulturen.

See you later alligator !!

Black Bettie del 2

Som sagt så byggs det även på en paneltruck, Chevrolet 1962 som det har bytts en massa plåt och skiftat motor.

Ur men den gamla 6.2 dieseln med en, tror jag, sprucken topp.
Svetsa på ny skärmdel, som tur är så finns mycket som tur är så finns det bra med ekonomiplåt iaf.
Men till innerstrukturen valde jag att tillverka egna plåtbitar, för det blir dyrt med alla frakter från USA.
Till slut så blir det nåt iaf.
En del plåt så fick jag hjälp från Sollefteå Plåtslageri att göra, speciellt när det är lite längre plåtar.
Men det blir mycket papp-mallar och testande och en del blir till återvinning också.
Men allt är ju inte bara svetsning, det måste passas in annat också som motor t.ex.. Nu blir det en rak-sexa med en Th700r4 bakom och rak-sexan är inte vilken som helst, det är en 292cui största raka som Chevrolet har iaf, GMC gjorde en som var 302 cui men jag är osäker ifall det var en rak-sexa eller en V-sexa.

See you later alligator !

Ny webb-shop !!

Vi har flyttat våran blogg och gjort om våran webb-shop eftersom att vi kände att vi behövde fräsch upp den och att det samtidigt behövdes lägga till nya funktioner, så vi hoppas att Ni ska gilla den nya fronten med lite omdesignad text m.m.

See you later alligator !

Styrning

Hej, rattstång med styrleder är ju ett problem som är lite klurigt eftersom det ska gå fritt från headders, ram, oljefilter och motorfäste, iaf i mitt fall.

Jag började med att prova in höjd på rattstång i ett tidigt skede för att få lite koll på vinkel och var hålet ska vara i torpeden ungefär.
Sedan när man kommit så långt är det läge att placera broms/kopplingspedal eftersom dom bör sitta på var sin sida om rattstång.
Ett sätt som jag tyckte var bra att testa hur lederna ska gå är med förlängare till hylsnyckel och i mitt fall så räckte den uppsättning i hylsnyckelsatsen. I slutändan så blev ju inte styrningen så enkel som på bilden utan jag behövde ytterligare en led med två leder i.
Så här blev den del som kom ur torpedväggen.
Och så här blev det mot styrsnäckan, tyvärr så har jag ingen bättre bild i dagsläget, men det ger hyfsad bild på hur det är tänkt.

See you later alligator.

Black Bettie

Hej, det är ju inte bara Studebaker´n som jag håller på och bygger, jag har ju även en shop-truck som jag brukar ha på marknader, en 1962 C10 Paneltruck, som är under renovering också, men den är nästan färdig nu. Trodde jag skulle få ut den i sommar men så blev det Covid-19 så det blev lite lugnare med den eftersom alla marknader frös inne.

Så här såg den ut för ca. 3-4 år sedan, Ni är nog flera som känner igen den.

För några år sedan så började jag och svetsa ”lite” rost på den och den var ett rullande objekt.

Bytte dörrskinn på bägge dörrarna.
Fixade skärmar, främre delen var i bra skick, och som tur är så finns det mycket plåt att köpa i USA till dem så det var inga problem att få tag på ekonomi-plåt.
Rätt så kexigt, men det är ju bara plåt.
En del plåtar tillverkar man själv.
Lite inpassning och en hyffsad MIG så är man på banan.

See you later alligator.

Bromsar

Hej, bromsar är bra och är det är en av de delar i bygget som jag satsat rätt mycket på, Wilwood är ju bra produkter då det blev det jag satsade på.

Här upplagd på arbetsbänken, 6-kolvs ok och 12,19″ skivor blev valet.
Här ser man dem monterade och på plats med hjul på.

Bak däremot blev det ”original” Jaguar, men det är ju inte fyskam det heller, men det var trångt att montera bromsrören eftersom mekanismen för parkeringsbroms är lite annorlunda.

Vajjern med bälg på är till handbromsen, när man drar i handbromsspaken så dras armarna till handbromsoken ihop och bromsar på skivorna.
På torpedväggen så sitter 3 st huvudcylindrar, 2 st till bromsarna eftersom jag kommer att använda bromsvåg vilket menas att jag justerar balansen mellan fram och bak broms mekaniskt vid pedalerna. Den tredje cylindern är till kopplingen eftersom jag har monterat hydraliskt urtrampningslager.
Ställbar bromsreducering som vi säljer ifall man har skivor fram och trummor bak.

See you later alligator.

Förstärkning

Hello.

Eftersom ett chassi-bygge behöver stålprofiler åt all möjliga håll så kan det vara bra med en del hörförstärkningar.

Dels egentillverkade som ovan…

…eller färdigköpta.

Men en del fästen och förstärkningar får man tillverka efter bästa förmåga.

Det här fästet är stödet för karossen över bakaxeln, lite overkill kanske men det är ju kul att skapa i metall.

Den här modellen finns i våran webb-shop med art.nr. 900-024

See you later alligator.

Any body out there ?

Det som var byggt sist jag publicerade något var en smal halvfärdig ram, det behövs ju också ett stöd ute vid trösklarna. Normalt så har ju inte Studebaker någon pereferiram som de flesta bilar med ram har utan det är som armar som sticker ut från ramen som är so stöd för karossen, men eftersom jag bygger en egen ram med tanken att det ska bli en ganska så rigid ram så blev det en lite annorlunda modell, fortfarande en ganska smal ram, men avsevärt stabilare än original och med det så måste jag konstruera ramdel där tröskel-delen av karossen vilar och det är det som jag ska visa här.

Sid6-Bild1

Ramen innan jag gjort breddningen.

Sid6-Bild2

Hålborrning av ramdelar som sticker ut från huvudramen.

Sid6-Bild3

Ett gäng hålborrade 50x50x3 mm ämnesrör.

Sid6-Bild4

Fastnästade och med det ämnesrör,30x30x2 mm, som går läng ramen.

Sid6-Bild6

Tillverkning av framdel av stödramen.

Sid6-Bild5

Sid6-Bild7

Punktsvetsning av böjen.

Sid6-Bild8

Blev ganska bra faktiskt.

Sid6-Bild9

”Slutresultat”, nu är det bara resten kvar.

See You Later Alligator.