På sensommaren så ordnade Svartstål i Åre och Motorkultur en entusiastträff med demolition derby, musik, spektakulär billbyggartävling och en liten marknad där vi i egenskap av StickoBrinn Speedshop deltog.
Svart stål tillsammans med motorkultur med Billy Söderin i spetsen (tror jag) arrangerade även en liknande träff i Åre i vintras , -32°, så det var tur att det var innomhus. På båda träffarna var det mycket folk och jäkligt bra musik med bl.a. Taylor Camp som spelade typ amerikansk folkrock, så vi ser fram emot uppföljning med fler liknande träffar.
Jag lät Daniel från Ö-vik pinstripa bilen, för det jag sett av de han har gjort såg väldigt bra ut och så är jag av den naturen att jag vill gärna använda förmågor på nära håll, och det är en kille med rätt approach och lite nya ideer tycker iaf jag.
När jag skrev om Kurt Nilsson för ett tag sedan så sa jag att jag skulle återkomma med en bättre bild på hans hojj med sid-åttan och idag hittade jag bilden så jag kan infria mitt ”löfte”. Annars har det väl inte blitt så mycket, det blir väl att krypa in i garaget och göra de sista justeringar på Chevan så den tål att åka runt med till sommaren.
Jo, jag kom på att när jag gjorde förra innlägget så skrev jag om en jämtlänning och en annan jämtlänning som jag känner är jäkligt händig med symaskin och han har faktiskt sytt innredningen till min Chevakustom och det är Lennart Nilsson i Östersund. Han har gjort flera inredningar till mig, 2 st för att vara exakt förrutom den här, och jag skulle tro att det inte är den sista heller.
Jag träffade Kurt Nilsson, jag tror han är från Brunnflo, så de flesta från mellannorrland vet antagligen vem han är,när jag var på Svartståls träff i Åre nu i höst. Ekipaget här ovanför är hans skapelse, nu är vinkeln lite tajt men på släpet står det en hojj med sidventilsåtta och Forden är en 37:a ”humpback”. Jag ska kolla om jag inte har nån bättre bild på hojjen som jag kan visa längre fram.
En liten kul detalj som Kurt gjort på 37:an är att har monterat en shrunken head och några cm längre ner så har han satt en blå lysdiod som lyser upp skallen.
Idag tänkte jag peppa Er som harvar på i garaget och tycker att det aldrig blir nåt resultat. Om man ligger i (det är lätt å sitta här å vara märkvärdig när man är färdig) så kommer man i mål förr eller senare, oftast senare tyvärr. Jag komihåg när man äntligen var färdig med slipning och hade sprutat sista varvet med CA-primer, ett ordentligt lager med sprutspackel och slipat färdigt.
Nu började det både roliga och besvärliga med att få på flake på taket. Jag började med att lägga på gulbas och sedan klarlack med långsam härdare och förtunning, för det ska man ha när man som mig ska lägga på flake enl. OldSchool metoden, så jag hade köpt en FlakeBuster på WestCoast AirBrush när jag hade varit på inköpsresa för att köpa delar som jag säljer på StickoBrinn SpeedShop, så jag torrspruta flake på ”våt” klarlack , tyvärr så hinner klarlacken ändå torka för mycket så det lätt blir ojämt men det gick bra hursom helst, sen sedan blev det 5-6 varv med klarlack som man kunde slipa i och få en bra yta att lägga lacen på och resultatet kan ni se här nedan.
Jag var och träffa Guscha som hastigast idag i hans workshop och fick mig en kopp kaffe. Han driver en bilplåtsfirma där han fixar till hot rods och entusiastbilar typ Jaguar, AlfaRomeo och andra fräna bilar.
Efter en jäkla massa år är jag äntligen färdig med min kustom, jag har säkert hållt på med den i 10 år till och från. Det är en helt ombyggd Cheva -53. Jag kommer framöver att lägga ut lite fler bilder på bilen, både byggbilder och färdigbilder.
Färdig är också bloggen där jag tänkte skriva lite om kustom och hot rod-scenen på de marknader som jag åker till och så ska jag försöka besöka kollegor, polare och andra garage där det kan tänkas byggas nåt ballt åkdon. Eftesom jag även har StickoBrinn Speedshop så kommer jag väl att presentera en del nya produkter här som jag tror kan vara intressan och unika för oss som gillar att bygga nåt annorlunda eller fränt fordon.