Förstärkning

Hello.

Eftersom ett chassi-bygge behöver stålprofiler åt all möjliga håll så kan det vara bra med en del hörförstärkningar.

Dels egentillverkade som ovan…

…eller färdigköpta.

Men en del fästen och förstärkningar får man tillverka efter bästa förmåga.

Det här fästet är stödet för karossen över bakaxeln, lite overkill kanske men det är ju kul att skapa i metall.

Den här modellen finns i våran webb-shop med art.nr. 900-024

See you later alligator.

Any body out there ?

Det som var byggt sist jag publicerade något var en smal halvfärdig ram, det behövs ju också ett stöd ute vid trösklarna. Normalt så har ju inte Studebaker någon pereferiram som de flesta bilar med ram har utan det är som armar som sticker ut från ramen som är so stöd för karossen, men eftersom jag bygger en egen ram med tanken att det ska bli en ganska så rigid ram så blev det en lite annorlunda modell, fortfarande en ganska smal ram, men avsevärt stabilare än original och med det så måste jag konstruera ramdel där tröskel-delen av karossen vilar och det är det som jag ska visa här.

Sid6-Bild1

Ramen innan jag gjort breddningen.

Sid6-Bild2

Hålborrning av ramdelar som sticker ut från huvudramen.

Sid6-Bild3

Ett gäng hålborrade 50x50x3 mm ämnesrör.

Sid6-Bild4

Fastnästade och med det ämnesrör,30x30x2 mm, som går läng ramen.

Sid6-Bild6

Tillverkning av framdel av stödramen.

Sid6-Bild5

Sid6-Bild7

Punktsvetsning av böjen.

Sid6-Bild8

Blev ganska bra faktiskt.

Sid6-Bild9

”Slutresultat”, nu är det bara resten kvar.

See You Later Alligator.

 

Chassi/framvagn.

Hej, nu var det ett tag sen. Tänkte visa några bilder på hur det blev när jag bytte ut fjäder-hattarna på fram vagn till en justerbar hatt, tyvärr har jag inga ”före”-bilder, glömde att fotografera, men dom flesta vet väl hur överdelen av fjäder-hatten ser ut antar jag.

img_1415

Jag kapade helt enkelt bort själva hatten, trimmade hålet så den nya del passade i hålet.

img_1413

Med den här konstruktionen så kan jag påverka höjden fram med ca. 1-1/2″ efter som jag kommer att ”fixerad” höjd på bilen utan att kunna påverka höjden med luft eller liknande så är det här en bra lösning för mig.

img_1381

Nu behöver man bara svetsa fast hattarna.

img_2439

Och så här blev det med dämpare och fjäder där, QA-1.

See you later alligator.

Corny-Corner

Hej, när man ändå måste reparera ett hörn på bagaget så är det väl lika bra att snygga till dem också. Första bilden är på höger sida eftersom jag glömde ta en bild på den vänstra, så på den bilden ser det mest bra ut, men tyvärr så var det sämre på vänstersidan.

Sid6-Bild1

Sen var det väl ”bara” och kapa ur det sjuka.

Sid6-Bild2

Tillverka en ny och så brukar jag oftast blästra min patch-panels eftersom det är en fördel vid lackning och andra ytbehandlingar gissar jag eftersom det måste fästa bättre då skulle jag tro.

Sid6-Bild3

Sedan var det bara och punkta fast plåtbiten.

Sid6-Bild4

So far so good.

Sid6-Bild5

Nu är den helsvetsad, nu är det väl inte så stor risk att det ska slå sig på ett sånt här ställe men ett tips är att svetsa 15mm ungefär och kyl snabbt med tryck-luft och ha inte för bråttom, drick mycket kaffe. Vaken iakttagare ser att jag har även punktat en plåt bit till och eftersom det är många bockningar och man har ju inte hur mycket maskiner som helst.

Sid6-Bild6

Nästan färdigt, slipat och tennat, så får man väl ta tag i slut finish längre fram.

See you later alligator.

Sid6-Annons

Clecos, bra hjälpmedel när man ska svetsa eller hålla plåtbitar på plats när man behöver passa ihop dem.

 

 

 

Chassit ”går” framåt

Det blir ett och annat gjort i garaget iaf.

Sid5-Bild2

Försöker få en bra placering för motorn.

Sid5-Bild1

Långt bak och så lågt som möjligt utan att det blir problem med oljetråget, och just oljetråg och Ford small-block är ju alltid ett problem eftersom sumpen sitter fram och det är lätt att få problem med framvangsbalken.

Sid5-Bild3

Och lite provmontering av bak-axel också.

 

See you later alligator.

Sid5-Annons

Nu börjar hösten komma och det kan va läge och kolla in vårat värmepaket som är enkelt att montera och förlänger säsongen. Klicka på bilden så kommer du till produkten i våran webb-shop och kan läsa mer om den.

Hole in one.

Tjäna, nu blir det dags att börja fylla hålen i det hål-borrade chassit eftersom jag inte ville ha helt öppna hål vilket säger sig själv eftersom det skulle bli fullt med skit i ramen.

Sid4-Bild1

Så här skulle det se ut när det var ”färdigt”.

Sid4-Bild2Sid4-Bild3Sid4-Bild4

Så för att få till det hela fick jag börja med att köpa 2,5″ avgasrör kapa dem i lämpliga längder, sedan fick jag tillverka ett verktyg så att jag kunde forma rörstumparna med en krage med radie, så det var ett jäkla smidande några kvällar, men det funkade riktigt bra.

Sid4-Bild5

Här syns det att passformen var ganska perfekt för att sedan svetsa i hålet.

Sid4-Bild6

Här har jag påbörjat svetsningen, så det var bara att bita ihop och elda på med miggen, så även det tog väl några kvällar.

See you later alligator!

Hålborrning.

Nu börjar det se ut som ett chassi och eftersom man vill vara lite ”märkvärdig” så bestämde jag mig för att hål-borra ramskenorna, ett jäkla slit måste jag säga, men det ska väl bli snyggt i slut ändan.

Sid3-Bild1

Sid3-Bild2

När man har borrat ett par ramskenor så börjar det se rätt bra ut om jag får säga detn själv faktiskt….

Sid3-Bild3

…och när man har hål-borrat även kryssen så ser det riktigt fränt ut, ser ut som en sweitzer-ost.

Sid3-Bild4

Jag börjar även montera framvagn och valde en Heidts Mustang II framvagn viken mättes in med 8° försprång, caster-vinkel, vilket var rekommenderat.

Sid3-Bild5

Och sedan fick man ta fram vinkel-haken och rita linjer och mäta och kapa så att det i slutändan ska bli en bra montering och hantering av bilen på vägen så småningom.

Sid3-Bild6

See you later alligator!

Keep on working.

Nu har själva bygget börjat, det är mycket planering och ändå blir det många gånger under det här projektets gång som man får göra om och göra ”rätt”. Det finns ett ordstäv som säger ”mät två gånger och kapa en gång” som man bör ha i ryggmärgen, men samtidigt är det väldigt svårt att ha en överblick över en konstruktion som man aldrig gjort tidigare, så det blir många som man frågar och mycket googlande och såklart en par böcker.

Sid2-Bild1

Många tvingar blir det och in-provning av till-kapat material.

Sid2-Bild2

Man önskade att man hade tillgång till en stor bock-maskin så man skulle kunna göra ”runda” kick-ups.

Sid2-Bild3

Testmontering, börjar faktiskt likna något.

Sid2-Bild4

Inpassning av  främre delen av ramen.

Sid2-Bild5

När jag svetsar ihop ram-delarna så hål-borrar jag och sätter en 3mm förstärknings plåt på insidan. Materialet i balkarna är 100x50x3mm.

See you later alligator.

Long time, no seeing, again.

Anybody out there ?

Bild0

Sist lovade jag bl.a. att lägga ut bygg bilder på mitt kustom-bygge av Cheva -53:an, nu känns det ganska passé eftersom jag har börjat med ett nytt bygge; Studebaker Champion -55 som jag har lagt ut bilder på sist men jag börjar på lite ny kula nu.

Den ska byggas från grunden med helt nytt scratch-byggt chassi eftersom jag vill ha lite friare val av motor, växellåda, framvagn och bakaxel, jag ska åtminstone försöka lägga ut en gång i veckan.

Bilden ovan är en första tänkt version, men alla vet att saker händer under byggets gång, nya influenser från bilar man ser live och från alla tidningar man köper och läser, bara det en förmögenhet : ) Men jag kommer att försöka vara lite kronologisk i publicering iaf, så här följer det några bilder på början av detta bygge.

Bild1

Bilen lastad och färdig för hemfärd, köpte den av Damien i Älvkarleby, var hyffsat bra grundskick, tyckte jag då.

Bild2

Bilen i garaget. -55 har den ”tyngre” fronten av den här Studebaker modellen som den här nedan som inte är min bil. Hur det blir med fronten på min återstår att se eftersom det kommer att bli endera en typ Pro-custom eller en kustom, vi får se.

Bild1b

När man bygge som jag tänkt mig måste man planer lite, vilket jag är urusel på, men hursomhelst så kunde jag låna en chassi-jigg av Jan-E Könberg från Härnösand som också byggt en Studebaker med nytt chassi, ett väldigt fint bygge, har tyvärr inga bilder på det men ska försöka se om jag får tag på en bild och publicera här.

Bild3

Jiggen på plats för invägning och svetsa på nya ben, original chassit har jag hängt upp i taket så att det ska vara lätt att komma åt och mäta fixpunkter för att hjul och vissa karosserifästen ska hamna på rätt ställe.

Bild4

Nu börjar det roliga, upp med hjul och bakaxelklump, Jaguarbakaxel.

Bild5

Jag började med att göra en mock-up av 2″-4″ plank eftersom det ändå kommer att vara huvuddimensionen på rammaterialet, bak ser man att jag även har monterat ihop bakaxeln, men det här är bara början.

See you later alligator.

 

 

Var på en marknad i Västerås i helgen som var, samma som var i Örebro tidigare. Den var väldigt stor, men det var rätt mycket moppe och loppis, men en del av loppisprylarna var faktiskt av väldig hög kvalite, men det som jag tycker var riktigt coolt var att Wall of Death var där med sound från rockgitarrer, trummor och framförallt ljudet från Indianmotorerna. Jag tog några bilder med mobilen, så det är ju ingen vidare kvalite, men dock några bilder så håll till godo.

See you later alligator!!

Image

Image

Image

Och så lite bilder från swappet.

Image

Dodgeinstrumentbräda

Image

Pontiac plåtleksak

Image

Snygga jukboxar