Keep on working.

Nu har själva bygget börjat, det är mycket planering och ändå blir det många gånger under det här projektets gång som man får göra om och göra ”rätt”. Det finns ett ordstäv som säger ”mät två gånger och kapa en gång” som man bör ha i ryggmärgen, men samtidigt är det väldigt svårt att ha en överblick över en konstruktion som man aldrig gjort tidigare, så det blir många som man frågar och mycket googlande och såklart en par böcker.

Sid2-Bild1

Många tvingar blir det och in-provning av till-kapat material.

Sid2-Bild2

Man önskade att man hade tillgång till en stor bock-maskin så man skulle kunna göra ”runda” kick-ups.

Sid2-Bild3

Testmontering, börjar faktiskt likna något.

Sid2-Bild4

Inpassning av  främre delen av ramen.

Sid2-Bild5

När jag svetsar ihop ram-delarna så hål-borrar jag och sätter en 3mm förstärknings plåt på insidan. Materialet i balkarna är 100x50x3mm.

See you later alligator.

Long time, no seeing, again.

Anybody out there ?

Bild0

Sist lovade jag bl.a. att lägga ut bygg bilder på mitt kustom-bygge av Cheva -53:an, nu känns det ganska passé eftersom jag har börjat med ett nytt bygge; Studebaker Champion -55 som jag har lagt ut bilder på sist men jag börjar på lite ny kula nu.

Den ska byggas från grunden med helt nytt scratch-byggt chassi eftersom jag vill ha lite friare val av motor, växellåda, framvagn och bakaxel, jag ska åtminstone försöka lägga ut en gång i veckan.

Bilden ovan är en första tänkt version, men alla vet att saker händer under byggets gång, nya influenser från bilar man ser live och från alla tidningar man köper och läser, bara det en förmögenhet : ) Men jag kommer att försöka vara lite kronologisk i publicering iaf, så här följer det några bilder på början av detta bygge.

Bild1

Bilen lastad och färdig för hemfärd, köpte den av Damien i Älvkarleby, var hyffsat bra grundskick, tyckte jag då.

Bild2

Bilen i garaget. -55 har den ”tyngre” fronten av den här Studebaker modellen som den här nedan som inte är min bil. Hur det blir med fronten på min återstår att se eftersom det kommer att bli endera en typ Pro-custom eller en kustom, vi får se.

Bild1b

När man bygge som jag tänkt mig måste man planer lite, vilket jag är urusel på, men hursomhelst så kunde jag låna en chassi-jigg av Jan-E Könberg från Härnösand som också byggt en Studebaker med nytt chassi, ett väldigt fint bygge, har tyvärr inga bilder på det men ska försöka se om jag får tag på en bild och publicera här.

Bild3

Jiggen på plats för invägning och svetsa på nya ben, original chassit har jag hängt upp i taket så att det ska vara lätt att komma åt och mäta fixpunkter för att hjul och vissa karosserifästen ska hamna på rätt ställe.

Bild4

Nu börjar det roliga, upp med hjul och bakaxelklump, Jaguarbakaxel.

Bild5

Jag började med att göra en mock-up av 2″-4″ plank eftersom det ändå kommer att vara huvuddimensionen på rammaterialet, bak ser man att jag även har monterat ihop bakaxeln, men det här är bara början.

See you later alligator.

 

 

Var på en marknad i Västerås i helgen som var, samma som var i Örebro tidigare. Den var väldigt stor, men det var rätt mycket moppe och loppis, men en del av loppisprylarna var faktiskt av väldig hög kvalite, men det som jag tycker var riktigt coolt var att Wall of Death var där med sound från rockgitarrer, trummor och framförallt ljudet från Indianmotorerna. Jag tog några bilder med mobilen, så det är ju ingen vidare kvalite, men dock några bilder så håll till godo.

See you later alligator!!

Image

Image

Image

Och så lite bilder från swappet.

Image

Dodgeinstrumentbräda

Image

Pontiac plåtleksak

Image

Snygga jukboxar

Kaross ute, ram inne.

Så då var karossen avlyft och utflyttad i ”kylan”, ramen står kvar i garaget och i helgen tänkte jag försöka hinna att gå igenom den och se hur bra/dålig den är och ifall jag kan bygga vidare på den eller ifall jag ska bygga en ny. Men det beror väl lite på vad jag ska montera för motor i den och hur mycket power man vill att den ska leverera, hur som helst så ska jag iaf byta ut framvagnen mot en framvagnsbalk för Mustang II med tillhörande länkarmar. 

See you later alligator !!

Image

Image

Image

Dragracingmarknad Norrköping

Åkte ner på dr-marknaden i Norrköping som Åby-motorklubb anordnar och sålde och träffade lite folk söderifrån, så det blev en 135 mil ungefär. På den här marknaden är det mest just racing-prylar och jag är väl inte så mycket för racing på det viset även om jag tycker att det är kul att kolla in dragracing, men det var ett fränt combo som såg riktigt manligt ut och uppmanar det inte till racingbygge så vet jag inte vad det skall till för att få hornen att växa ut.

See you later alligator!!

Image

Long time no seeing

Av någon outgrundlig anledning så kom jag av mig med bloggen, en del kallar det lathet vad vet jag, men hur som helst så ska jag försöka få till lite igen. Jag har med hjälp av några kompisar fått in Studebakern i garaget och lyckats få ur motor o växellåda och efter det så har jag lyft av karossen, så nu ska jag fara på Biltema och köpa några hjul så jag kan bygga en ställning till karossen och rulla ut den och börja modifiera chassit.                                 See you later alligator!!Image

Image

Lite mer HotRod & Kustom Show

Glad Påsk eller va man nu säger så här på kvällskvisten av annandag påsk. Nu har det gått en vecka efter Hotrod & Kustom show i Sundsvall och man har hunnit köra Chevan lite mer och börjar få koll på att den faktiskt funkar som den ska förrutom att batteriet är slut, men å andra sidan så har man kunnat haft större problem. Hur som helst så tänkte jag visa några bilder till från showen, bl.a. så tycker jag att Jaggan från -48 tror jag det var är jäkligt häftig med sin dominerande front och dom häftiga avgasgrenrören, nästan lite Fenton-stuk på dem. Eftersom jag är lite av en stationsvagnfreak så tänkte jag visa ett par som jag kände lite extra för och då speciellt Cheva -54:an som var i ett otroligt härligt bruksskick. Den fräna bubblan får verkligen skalbagge att tekniskt materialiseras, man riktigt känner att den är beredd att ge en pisk vid rödljuset.
Det var väl allt för den här gången.
See you later alligator!

Hätig front på Jaguar 1948
Vilka grenrör, känns som riktiga HP-headders
Rätt stuk, lite yvig lack kanske men helt OK
En bil lite av en önskedröm faktiskt, 6 tum lägre så är vi på banan.
Snygg samling med attityd, för det är väl det de handlar om eller...
... eller hur Frida!

Over and out

Tjena, det har blivit lite skrivet på ett tag, men det har varit en massa annat o fixa bygga om hallen hemma, fixa till Chevan inför nedanstående utställning, men nu är vi på banan igen.
Nu har Hot Rod o Kustomshow i Sundsvall varit, där av överskriften, och det var en trevlig tillställning även om det var färre bilar än ifjol, kändes det som iaf. Undertecknad ställde ju ut Cheva 53:an så färden till Sundsvall blev faktiskt den längsta resan hittills och allt funkade som det skulle. På showen så fick man träffa mycke polare med samma intresse och återse Bengt Olofsson´s gamla gasser. Här nedan följer lite bilder och det kommer väl lite fler framöver. Håll till godo.
See you later alligator!

Chevan nytvättad och färdig för att ta plats i utställningshallen.
Putsning på g, det är Leif Edström som hjälper mig.

Hasse Sjöberg gilla o putsa oxå!

Bengans gamla gasser, ägs nu av en kille som jag inte riktigt vet namnet på

Min personliga favorit Pontiac Safari -55.

Imponerande att se va duktiga killarna är med pensel o färg.

Lite stilstudie i kustom; färg, form och riktigt lågt.

Gnarpmarknad

Idag var jag på marknad i Gnarp, en trevlig liten marknad med rätt många besökare. Den kanske inte har så många bildelssäljare, men några är det iaf och som på alla marknader så finns det guldkorn och ni kan ju se några av dem här. Det fanns även en fin Soft kustom ute på parkeringen som plockade hem en utmärkelse, ja jag låter väl bilderna tala för sig själv.

Publiktillströmmningen var det inge fel på.

Läckra förpackningar...

...som man kan kolla in och njuta av.

Gamla leksaker har vi alla en anknytning till.

Quikchange, skulle sitta fint på en Ford -32:a roadster pickup.

Snygg -58:a BelAir soft Kustom.

Flakat tak och bra stuk.

Bra linjer i de flesta vinklar.

Snygg gyllenbrun färg som matchar byggnaden bakom.

See you later alligator.

På dragracingswap i Peking*

Tjena, var på dragracingswap i Norrköping i lördags, vi var där som säljare. Det var mycke folk som ville handla och gjorde det oxå. Det är väl mest ett swap för racesnubbar, men det är många andra som besöker det här swapet och även en del andra säljare än just raceprylssäljare. Det finns även en del udda prylar som den ryska helaluminium v8:an t.ex. En GAZ M13 på 5,5 liter och 195 hk som har suttit i en rysk bandvagn men man kan även finna dem i limousiner. Är man ute efter riktiga dräparmotorer och tillbehör så har man säkert kommit till rätt ställe, det finns både jyssta hemimotorer och mekaniska insprutningsystem.

Rätt mycke folk faktiskt.

Rysk aluminium V8:a, man undrar faktiskt hur den är.

Man kan nästan känna kicken i ryggen när man bara tittar på motorn.

Grova headders, vet inte om dom passar på den ryska 8:an ; )

Förgasare som passar de flesta 8:or.

Fräcka insugstrattar.

Godis på Stick o Brinn´s säljbord.

Ohh kolla några som vill handla hos Stick o Brinn.

Mr GO-trading var där oxå och sålde ett och annat däck.

*Att norrköping ibland kallas för Sveriges Peking beror på att Sven Hedin en känd forskningsresande under en föreläsning på gamla läroverket i Norrköping råkade tala om sina resor i Kina. Han nämnde då att Peking betyder ”Den norra staden”. Det tog några läroverkspojkar fasta på och snabbt döpte Norrköping till Peking.

See you later, alligator.