Styrning

Hej, rattstång med styrleder är ju ett problem som är lite klurigt eftersom det ska gå fritt från headders, ram, oljefilter och motorfäste, iaf i mitt fall.

Jag började med att prova in höjd på rattstång i ett tidigt skede för att få lite koll på vinkel och var hålet ska vara i torpeden ungefär.
Sedan när man kommit så långt är det läge att placera broms/kopplingspedal eftersom dom bör sitta på var sin sida om rattstång.
Ett sätt som jag tyckte var bra att testa hur lederna ska gå är med förlängare till hylsnyckel och i mitt fall så räckte den uppsättning i hylsnyckelsatsen. I slutändan så blev ju inte styrningen så enkel som på bilden utan jag behövde ytterligare en led med två leder i.
Så här blev den del som kom ur torpedväggen.
Och så här blev det mot styrsnäckan, tyvärr så har jag ingen bättre bild i dagsläget, men det ger hyfsad bild på hur det är tänkt.

See you later alligator.

Black Bettie

Hej, det är ju inte bara Studebaker´n som jag håller på och bygger, jag har ju även en shop-truck som jag brukar ha på marknader, en 1962 C10 Paneltruck, som är under renovering också, men den är nästan färdig nu. Trodde jag skulle få ut den i sommar men så blev det Covid-19 så det blev lite lugnare med den eftersom alla marknader frös inne.

Så här såg den ut för ca. 3-4 år sedan, Ni är nog flera som känner igen den.

För några år sedan så började jag och svetsa ”lite” rost på den och den var ett rullande objekt.

Bytte dörrskinn på bägge dörrarna.
Fixade skärmar, främre delen var i bra skick, och som tur är så finns det mycket plåt att köpa i USA till dem så det var inga problem att få tag på ekonomi-plåt.
Rätt så kexigt, men det är ju bara plåt.
En del plåtar tillverkar man själv.
Lite inpassning och en hyffsad MIG så är man på banan.

See you later alligator.

Bromsar

Hej, bromsar är bra och är det är en av de delar i bygget som jag satsat rätt mycket på, Wilwood är ju bra produkter då det blev det jag satsade på.

Här upplagd på arbetsbänken, 6-kolvs ok och 12,19″ skivor blev valet.
Här ser man dem monterade och på plats med hjul på.

Bak däremot blev det ”original” Jaguar, men det är ju inte fyskam det heller, men det var trångt att montera bromsrören eftersom mekanismen för parkeringsbroms är lite annorlunda.

Vajjern med bälg på är till handbromsen, när man drar i handbromsspaken så dras armarna till handbromsoken ihop och bromsar på skivorna.
På torpedväggen så sitter 3 st huvudcylindrar, 2 st till bromsarna eftersom jag kommer att använda bromsvåg vilket menas att jag justerar balansen mellan fram och bak broms mekaniskt vid pedalerna. Den tredje cylindern är till kopplingen eftersom jag har monterat hydraliskt urtrampningslager.
Ställbar bromsreducering som vi säljer ifall man har skivor fram och trummor bak.

See you later alligator.

Förstärkning

Hello.

Eftersom ett chassi-bygge behöver stålprofiler åt all möjliga håll så kan det vara bra med en del hörförstärkningar.

Dels egentillverkade som ovan…

…eller färdigköpta.

Men en del fästen och förstärkningar får man tillverka efter bästa förmåga.

Det här fästet är stödet för karossen över bakaxeln, lite overkill kanske men det är ju kul att skapa i metall.

Den här modellen finns i våran webb-shop med art.nr. 900-024

See you later alligator.

Any body out there ?

Det som var byggt sist jag publicerade något var en smal halvfärdig ram, det behövs ju också ett stöd ute vid trösklarna. Normalt så har ju inte Studebaker någon pereferiram som de flesta bilar med ram har utan det är som armar som sticker ut från ramen som är so stöd för karossen, men eftersom jag bygger en egen ram med tanken att det ska bli en ganska så rigid ram så blev det en lite annorlunda modell, fortfarande en ganska smal ram, men avsevärt stabilare än original och med det så måste jag konstruera ramdel där tröskel-delen av karossen vilar och det är det som jag ska visa här.

Sid6-Bild1

Ramen innan jag gjort breddningen.

Sid6-Bild2

Hålborrning av ramdelar som sticker ut från huvudramen.

Sid6-Bild3

Ett gäng hålborrade 50x50x3 mm ämnesrör.

Sid6-Bild4

Fastnästade och med det ämnesrör,30x30x2 mm, som går läng ramen.

Sid6-Bild6

Tillverkning av framdel av stödramen.

Sid6-Bild5

Sid6-Bild7

Punktsvetsning av böjen.

Sid6-Bild8

Blev ganska bra faktiskt.

Sid6-Bild9

”Slutresultat”, nu är det bara resten kvar.

See You Later Alligator.

 

Chassi/framvagn.

Hej, nu var det ett tag sen. Tänkte visa några bilder på hur det blev när jag bytte ut fjäder-hattarna på fram vagn till en justerbar hatt, tyvärr har jag inga ”före”-bilder, glömde att fotografera, men dom flesta vet väl hur överdelen av fjäder-hatten ser ut antar jag.

img_1415

Jag kapade helt enkelt bort själva hatten, trimmade hålet så den nya del passade i hålet.

img_1413

Med den här konstruktionen så kan jag påverka höjden fram med ca. 1-1/2″ efter som jag kommer att ”fixerad” höjd på bilen utan att kunna påverka höjden med luft eller liknande så är det här en bra lösning för mig.

img_1381

Nu behöver man bara svetsa fast hattarna.

img_2439

Och så här blev det med dämpare och fjäder där, QA-1.

See you later alligator.

Corny-Corner

Hej, när man ändå måste reparera ett hörn på bagaget så är det väl lika bra att snygga till dem också. Första bilden är på höger sida eftersom jag glömde ta en bild på den vänstra, så på den bilden ser det mest bra ut, men tyvärr så var det sämre på vänstersidan.

Sid6-Bild1

Sen var det väl ”bara” och kapa ur det sjuka.

Sid6-Bild2

Tillverka en ny och så brukar jag oftast blästra min patch-panels eftersom det är en fördel vid lackning och andra ytbehandlingar gissar jag eftersom det måste fästa bättre då skulle jag tro.

Sid6-Bild3

Sedan var det bara och punkta fast plåtbiten.

Sid6-Bild4

So far so good.

Sid6-Bild5

Nu är den helsvetsad, nu är det väl inte så stor risk att det ska slå sig på ett sånt här ställe men ett tips är att svetsa 15mm ungefär och kyl snabbt med tryck-luft och ha inte för bråttom, drick mycket kaffe. Vaken iakttagare ser att jag har även punktat en plåt bit till och eftersom det är många bockningar och man har ju inte hur mycket maskiner som helst.

Sid6-Bild6

Nästan färdigt, slipat och tennat, så får man väl ta tag i slut finish längre fram.

See you later alligator.

Sid6-Annons

Clecos, bra hjälpmedel när man ska svetsa eller hålla plåtbitar på plats när man behöver passa ihop dem.

 

 

 

Chassit ”går” framåt

Det blir ett och annat gjort i garaget iaf.

Sid5-Bild2

Försöker få en bra placering för motorn.

Sid5-Bild1

Långt bak och så lågt som möjligt utan att det blir problem med oljetråget, och just oljetråg och Ford small-block är ju alltid ett problem eftersom sumpen sitter fram och det är lätt att få problem med framvangsbalken.

Sid5-Bild3

Och lite provmontering av bak-axel också.

 

See you later alligator.

Sid5-Annons

Nu börjar hösten komma och det kan va läge och kolla in vårat värmepaket som är enkelt att montera och förlänger säsongen. Klicka på bilden så kommer du till produkten i våran webb-shop och kan läsa mer om den.

Hole in one.

Tjäna, nu blir det dags att börja fylla hålen i det hål-borrade chassit eftersom jag inte ville ha helt öppna hål vilket säger sig själv eftersom det skulle bli fullt med skit i ramen.

Sid4-Bild1

Så här skulle det se ut när det var ”färdigt”.

Sid4-Bild2Sid4-Bild3Sid4-Bild4

Så för att få till det hela fick jag börja med att köpa 2,5″ avgasrör kapa dem i lämpliga längder, sedan fick jag tillverka ett verktyg så att jag kunde forma rörstumparna med en krage med radie, så det var ett jäkla smidande några kvällar, men det funkade riktigt bra.

Sid4-Bild5

Här syns det att passformen var ganska perfekt för att sedan svetsa i hålet.

Sid4-Bild6

Här har jag påbörjat svetsningen, så det var bara att bita ihop och elda på med miggen, så även det tog väl några kvällar.

See you later alligator!

Hålborrning.

Nu börjar det se ut som ett chassi och eftersom man vill vara lite ”märkvärdig” så bestämde jag mig för att hål-borra ramskenorna, ett jäkla slit måste jag säga, men det ska väl bli snyggt i slut ändan.

Sid3-Bild1

Sid3-Bild2

När man har borrat ett par ramskenor så börjar det se rätt bra ut om jag får säga detn själv faktiskt….

Sid3-Bild3

…och när man har hål-borrat även kryssen så ser det riktigt fränt ut, ser ut som en sweitzer-ost.

Sid3-Bild4

Jag börjar även montera framvagn och valde en Heidts Mustang II framvagn viken mättes in med 8° försprång, caster-vinkel, vilket var rekommenderat.

Sid3-Bild5

Och sedan fick man ta fram vinkel-haken och rita linjer och mäta och kapa så att det i slutändan ska bli en bra montering och hantering av bilen på vägen så småningom.

Sid3-Bild6

See you later alligator!