Hej, rattstång med styrleder är ju ett problem som är lite klurigt eftersom det ska gå fritt från headders, ram, oljefilter och motorfäste, iaf i mitt fall.
See you later alligator.
Hej, rattstång med styrleder är ju ett problem som är lite klurigt eftersom det ska gå fritt från headders, ram, oljefilter och motorfäste, iaf i mitt fall.
See you later alligator.
Hej, det är ju inte bara Studebaker´n som jag håller på och bygger, jag har ju även en shop-truck som jag brukar ha på marknader, en 1962 C10 Paneltruck, som är under renovering också, men den är nästan färdig nu. Trodde jag skulle få ut den i sommar men så blev det Covid-19 så det blev lite lugnare med den eftersom alla marknader frös inne.
För några år sedan så började jag och svetsa ”lite” rost på den och den var ett rullande objekt.
See you later alligator.
Hej, bromsar är bra och är det är en av de delar i bygget som jag satsat rätt mycket på, Wilwood är ju bra produkter då det blev det jag satsade på.
Bak däremot blev det ”original” Jaguar, men det är ju inte fyskam det heller, men det var trångt att montera bromsrören eftersom mekanismen för parkeringsbroms är lite annorlunda.
See you later alligator.
Hello.
Eftersom ett chassi-bygge behöver stålprofiler åt all möjliga håll så kan det vara bra med en del hörförstärkningar.
Dels egentillverkade som ovan…
…eller färdigköpta.
Men en del fästen och förstärkningar får man tillverka efter bästa förmåga.
Det här fästet är stödet för karossen över bakaxeln, lite overkill kanske men det är ju kul att skapa i metall.
See you later alligator.
Det som var byggt sist jag publicerade något var en smal halvfärdig ram, det behövs ju också ett stöd ute vid trösklarna. Normalt så har ju inte Studebaker någon pereferiram som de flesta bilar med ram har utan det är som armar som sticker ut från ramen som är so stöd för karossen, men eftersom jag bygger en egen ram med tanken att det ska bli en ganska så rigid ram så blev det en lite annorlunda modell, fortfarande en ganska smal ram, men avsevärt stabilare än original och med det så måste jag konstruera ramdel där tröskel-delen av karossen vilar och det är det som jag ska visa här.
Ramen innan jag gjort breddningen.
Hålborrning av ramdelar som sticker ut från huvudramen.
Ett gäng hålborrade 50x50x3 mm ämnesrör.
Fastnästade och med det ämnesrör,30x30x2 mm, som går läng ramen.
Tillverkning av framdel av stödramen.
Punktsvetsning av böjen.
Blev ganska bra faktiskt.
”Slutresultat”, nu är det bara resten kvar.
See You Later Alligator.
Hej, nu var det ett tag sen. Tänkte visa några bilder på hur det blev när jag bytte ut fjäder-hattarna på fram vagn till en justerbar hatt, tyvärr har jag inga ”före”-bilder, glömde att fotografera, men dom flesta vet väl hur överdelen av fjäder-hatten ser ut antar jag.
Jag kapade helt enkelt bort själva hatten, trimmade hålet så den nya del passade i hålet.
Med den här konstruktionen så kan jag påverka höjden fram med ca. 1-1/2″ efter som jag kommer att ”fixerad” höjd på bilen utan att kunna påverka höjden med luft eller liknande så är det här en bra lösning för mig.
Nu behöver man bara svetsa fast hattarna.
Och så här blev det med dämpare och fjäder där, QA-1.
See you later alligator.
Hej, när man ändå måste reparera ett hörn på bagaget så är det väl lika bra att snygga till dem också. Första bilden är på höger sida eftersom jag glömde ta en bild på den vänstra, så på den bilden ser det mest bra ut, men tyvärr så var det sämre på vänstersidan.
Sen var det väl ”bara” och kapa ur det sjuka.
Tillverka en ny och så brukar jag oftast blästra min patch-panels eftersom det är en fördel vid lackning och andra ytbehandlingar gissar jag eftersom det måste fästa bättre då skulle jag tro.
Sedan var det bara och punkta fast plåtbiten.
So far so good.
Nu är den helsvetsad, nu är det väl inte så stor risk att det ska slå sig på ett sånt här ställe men ett tips är att svetsa 15mm ungefär och kyl snabbt med tryck-luft och ha inte för bråttom, drick mycket kaffe. Vaken iakttagare ser att jag har även punktat en plåt bit till och eftersom det är många bockningar och man har ju inte hur mycket maskiner som helst.
Nästan färdigt, slipat och tennat, så får man väl ta tag i slut finish längre fram.
See you later alligator.
Clecos, bra hjälpmedel när man ska svetsa eller hålla plåtbitar på plats när man behöver passa ihop dem.
Det blir ett och annat gjort i garaget iaf.
Försöker få en bra placering för motorn.
Långt bak och så lågt som möjligt utan att det blir problem med oljetråget, och just oljetråg och Ford small-block är ju alltid ett problem eftersom sumpen sitter fram och det är lätt att få problem med framvangsbalken.
Och lite provmontering av bak-axel också.
See you later alligator.
Nu börjar hösten komma och det kan va läge och kolla in vårat värmepaket som är enkelt att montera och förlänger säsongen. Klicka på bilden så kommer du till produkten i våran webb-shop och kan läsa mer om den.
Tjäna, nu blir det dags att börja fylla hålen i det hål-borrade chassit eftersom jag inte ville ha helt öppna hål vilket säger sig själv eftersom det skulle bli fullt med skit i ramen.
Så här skulle det se ut när det var ”färdigt”.
Så för att få till det hela fick jag börja med att köpa 2,5″ avgasrör kapa dem i lämpliga längder, sedan fick jag tillverka ett verktyg så att jag kunde forma rörstumparna med en krage med radie, så det var ett jäkla smidande några kvällar, men det funkade riktigt bra.
Här syns det att passformen var ganska perfekt för att sedan svetsa i hålet.
Här har jag påbörjat svetsningen, så det var bara att bita ihop och elda på med miggen, så även det tog väl några kvällar.
See you later alligator!
Nu börjar det se ut som ett chassi och eftersom man vill vara lite ”märkvärdig” så bestämde jag mig för att hål-borra ramskenorna, ett jäkla slit måste jag säga, men det ska väl bli snyggt i slut ändan.
När man har borrat ett par ramskenor så börjar det se rätt bra ut om jag får säga detn själv faktiskt….
…och när man har hål-borrat även kryssen så ser det riktigt fränt ut, ser ut som en sweitzer-ost.
Jag börjar även montera framvagn och valde en Heidts Mustang II framvagn viken mättes in med 8° försprång, caster-vinkel, vilket var rekommenderat.
Och sedan fick man ta fram vinkel-haken och rita linjer och mäta och kapa så att det i slutändan ska bli en bra montering och hantering av bilen på vägen så småningom.
See you later alligator!